Sætregården Hestesportsklubb er et rent idrettslag

Les mer om hva det vil si her: antidoping norge

Norges Rytterforbunds antidopingregelverk omfatter både ryttere og hester. Som utøver er man forpliktet til å forholde seg til dette regelverket, og tilhørende retningslinjer som finnes på Antidoping Norges hjemmeside

Norges Rytterforbunds regler for doping og ikke-tillatt medisinering av hest og ponni omfatter alle medlemmer i klubber tilknyttet forbundet, alle som har lisens utstedt av forbundet, og alle som deltar på et arrangement arrangert av en klubb som er tilknyttet forbundet.

Som utøver er det ditt ansvar å kjenne til reglene for doping og ikke-tillatt medisinering av hest og ponni, og hvilke karenstider som gjelder for ulike behandlinger.

Doping av hest er straffbart i henhold til dyrevernsloven, og du kan bli stilt for retten hvis du skulle bli tatt for doping av hesten din.

Det er mange grunner til at en hest får i seg forbudte stoffer, og i de fleste tilfeller skyldes dette dårlige rutiner rundt medisinering av hest, eller at de som håndterer hesten ikke kjenner til de lover og regler som gjelder. Les deg opp på råd om gode rutiner rundt medisinering av hest. Det er bedre å bli sett på som en overforsiktig hesteeier enn å havne i en dopingsak.

Norges Rytterforbund oppfordrer alle, både klubber og utøvere, til å gjennomføre Antidoping Norge sine forebyggingsprogram “Ren idrett”.

Sætregården Hestesportsklubb har gjennomført dette programmet. Her finner du sertifikatet til Sætregården Hestesportsklubb